مصباح

  • خانه 

اخلاقی 

21 شهریور 1401 توسط مهري قاسمي

🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
✍آیت‌الله مجتبی تهرانی رحمه الله علیه

🔹علمای اخلاق وقتی وقاحت و بی‌شرمی را تعریف می‌کنند، می‌گویند: «وقاحت عبارت است از عدم مبالات نفس نسبت به ارتکاب محرمات شرعیه». به تعبیر عرفی یعنی پررویی. اگر انسان کاری که از نظر عقل و شرع زشت است را انجام دهد و اصلاً به روی خودش هم نیاورد و برایش اهمیت نداشته باشد، چنین فردی انسان پررو و بی‌حیایی است. برای چنین شخصی از نظر دورن ذره‌ای ناراحتی ایجاد نمی‌شود. بنابراین یک نفر ‌که می‌گوید: من معتقد به معاد و نبوت و توحید هستم، در عین حال گناه می‌کند و از درون هم هیچ ناراحتی برایش ایجاد نمی‌شود، منشأ آن، عدم مبادلات نفس و بی‌حیایی است. حالا چه شده که او بی‌حیا شده، بحث مفصلی است.

🔹بی‌حیایی سر سلسله شرارت‌ها: روایات مختلفی در جوامع روایی ما آمده که بی‌حیایی را ریشه گناهان و بی‌بند و باری‌ها عنوان کرده است. روایتی می‌فرماید: «القحة عنوان الشرّ»؛ روایت می‌فرماید: اگر بخواهی برای شرور، یک تیتر و به تعبیری یک اسم بگذاری، آن بی‌حیایی است. بنابراین همه شرور زیرمجموعه بی‌حیایی است. روایت دیگری که خیلی روشن‌تر است، می‌فرماید: «رأس کلّ شرّ القحة»؛ یعنی سرآمد هر شری بی‌حیایی است.

🔹روایتی از پیامبر اکرم‌ صلی الله علیه و آله و سلم است که فرمودند: «الحیاء هو الدین کلّه»؛ با این سخن پیامبر بحث ما کامل می‌شود که اساساً شاکله دین را حیا تشکیل می‌دهد. اگر حیاء باشد، انسان در جهت صلاح و دین‌داری گام برمی‌دارد وگرنه شخص بی‌حیا نه انسان است و نه متدین. دست او از هر دو خالی است. تمام گناهان از همین بی‌حیایی نشأت می‌گیرد.

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: بدون موضوع لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

دی 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

مصباح

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • رحمت الهی
  • فرهنگی

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس