اصولی
استاد_سید_محمدجواد_شبیری:
📚 عدم اتحاد قضیه ی متیقنه و مشکوکه در استصحاب عدم ازلی ؟؟؟
آیت الله زنجانی در کتاب نکاح به استصحاب عدم ازلی این طور اشکال می کنند «در استصحاب، اتحاد موضوع را در قضيهی متيقنه و قضيهی مشكوكه لازم است و مرجع تشخيص اين اتحاد نيز عرف است به نظر ما استصحاب عدم ازلى عرفى نيست. اگر شما بگوييد آتش سابقا نمىسوزاند، عرف مىگويد اين سخن دروغ است.»
استاد در تبیین فرمایش والد معظم فرمودند:عدم علت ندارد. تعدد أعدام به جهت تعدد اسباب، عقلاً محقق نیست، اما عرف برای اعدام یک نوع تعین و هویتی قائل است. عرفا این که زید به جهت وجود نداشتن به صفت عالم نبودن متصف شود غیر از عالم نبودنی است که به جهت عدم علم است، گر چه از نظر عقلی اَعدام تفاوتی با هم ندارند و تعدد در اَعدام قابل تصور نیست اما عرفا این تعدد تصور می شود، در نتیجه اتحاد در قضیهی متیقنه و مشکوکه نداریم،
📱 @mobahathah_ir