اصولی
?????
✍استاد_قائینی:
? دو اشکال بدیع بر مبنای محقق نائینی در مفاد امر ؟؟؟؟!!!
مرحوم نائینی در بحث دلالت امر بر وجوب فرموده است: امر دلالتی بر وجوب ندارد؛ بلکه دلالت بر وجوب تنها به حکم عقل است؛ زیرا وجوب امر عقلی و غیر قابل جعل است.
بله موضوع حکم عقل به سبب امر مولی حاصل می شود؛ به این نحو که امر دلالت بر طلب دارد و عقل در مواردی که طلب از مولی صادر شده باشد و ترخیصی نداده باشد، حکم به وجوب می کند.
دو اشکال استاد به مرحوم نائینی
1- ایشان بین انشای الزام و وجوب خارجی بر مکلف، خَلط نموده اند؛ به این بیان که در موارد وجود امر، انشای الزام شده و این الزام گاهی از سافل صادر شده و اصلا موجب وجوب بر مامور نخواهد شد…
2- امر می تواند تمام الموضوع برای حکم عقل باشد؛ به نحوی که برای حکم به وجوب، نیاز به امر دیگری نباشد؛ همانند اینکه مولا بگوید: یجب علیک کذا یا الزمک بکذا…