اعتقادی
❔آیا خدا زاییده ترس انسان از طبیعت است و مفهومی در عالم خارج ندارد؟؟
👌آنچه که موجب توجه بشر به خداوند شده است ، نه فرضیه های موهوم بی خدایان یعنی ترس یا جهل و … است ، بلکه سبب اصلی توجه ، مشاهده نظم و تدبیر بی مانند عالم هستی است و پی بردن به این که چنین نظام دقیقی بدون وجود یک خالق و سازنده حکیم به وجود آمدنی نیست .
❕خداوند می فرماید:
«مسلّماً در آفرينش آسمانها و زمين و آمد و شد شب و روز نشانه هاى (روشنى) براى صاحبان مغز است.» ( آل عمران 190 ) و می فرماید ؛ « در آفرينش آسمانها و زمين و آمد و شد شب و روز … نشانه هايى است (از ذات پاك خدا و يگانگى او) براى مردمى كه عقل دارند و مى انديشند.» ( بقره 164 ) و می فرماید ؛ « و همچنين در آفرينش شما و جنبندگانى كه در سراسر زمين، منتشر ساخته نشانه هايى است براى گروهى كه اهل يقينند» ( جاثیه 4)
❕امام باقر عليه السلام در باره اين سخن خداوند كه ؛ «و كسى كه در اين [دنيا] كور باشد، در آخرت نيز كور است و گمراه تر است» ( اسراء 72 ) فرمود ؛
« كسى كه آفرينش آسمانها و زمين، و آمد و شد شب و روز، و گردش گردون و خورشيد و ماه، و [ديگر] نشانه هاى شگفت انگيز، او را به اين رهنمون نشوند كه در پس اينها، حقيقتى باعظمت تر از آنها وجود دارد، چنين كسى در آخرت، كور [دل] و گمراهتر است؛ چرا كه او از ديدن اين همه، كور است و ره به جايى (حقيقت ماورايى) نمى برد. »
📚توحيد صدوق ، ص 455 _ الاحتجاج ، ج 2 ص 165
❕ امام صادق عليه السلام در پاسخ اين سؤال زنديق كه دليل بر وجود خداوند چيست فرمود ؛
« وجود ساخته ها دلالت بر اين دارد كه سازنده اى آنها را ساخته است. آيا نمى بينى كه چون به بنايى ساخته و برافراشته نظر مى افكنى، درمى يابى كه آن را بنّايى است، هرچند تو آن بنا را نديده و مشاهده نكرده باشى »
📚الكافی ج 1 ص 81
❕و خطاب به مفضل فرمود ؛
« اى مفضّل! نخستين دليل و برهان بر وجود آفريدگارِ بسيار پاك، فراهم آوردن اين جهان و تركيب اجزاى آن و نظم بخشيدن دقيق به آنهاست. هر گاه با انديشه ات در اين جهان تأمّل كنى و با خِرَدت آن را وارسى نمايى، آن را همچون خانه اى مى يابى كه همه آنچه بندگان او بدان نياز دارند، در آن فراهم آمده است. آسمان، مانند سقف [آن خانه] برافراشته شده و زمين، چون فرش، گسترده شده است و ستارگان، چونان چراغ، چيده شده اند و گوهرها همچون گنجينه اندوخته شده اند و هر چيزى در آن، براى كارى آماده شده است، و انسان مانند مالك اين خانه است و همه آنچه در اين خانه است، در اختيار او نهاده شده است. انواع گياهان براى مقاصد او آماده گشته اند و انواع حيوانات، در راه مصالح و منافع او به كار گرفته شده اند. پس، اين همه، آشكارا دلالت بر آن دارد كه جهان، با نقشه و حكمت و سازمان و هماهنگى آفريده شده است، و آفريننده آنها يكى است و هموست كه اجزاى اين عالم را تركيب و نظم بخشيده است. »
📚بحار الأنوار ج 3 ص 61