اندیشه معرفتی امام خمینی(ره)
✍قرآن و معرفت قرآنی در اندیشه امام
گرچه امام رویکرد تفسیرعرفانی در آثار عرفانی و اخلاقی خود پی گرفتند اما توجه به ابعاد اجتماعی آیات در نگاه ایشان دیده میشود….حضرت امام یک شخصیت چند وجهی و چند بعدی است یعنی یک عالمی که در مراتب عالی به عنوان فقیه شناخته میشود به عنوان عارف و فیلسوف شناخته میشود ودر همان حال به عنوان یک شخصیت تفسیری و قرآنی شناخته میشود . (میزگرد روش شناسی تفسیری امام خمینی رحمه الله علیه)…امام بزرگوار معتقدند که حقیقت قرآن و مقصد اعلای قرآن و نزول قرآن معرفی ذات و صفات و اسما ء است.امام مطالبی دررابطه با قرآن می گفتند که قبلا خودشان ان را تجربه کرده وبه جان خودشان رسانده بودند اما امام جزءان سالکان و عارفانی نبود که فقط به فکر خودش باشد بلکه می خواست که جامعه هم به این حقائق آراسته شود و طبعا محور اسلامی شدن افراد و اجتماع رسیدن به حقائق قرآنی است ودر این 38سال هم در فضای جمهوری اسلامی حرفها و فعالیت ها و اقدامات قرآنی زیادی صورت گرفته است.
اما امام از مهجوریت قرآن شکوه داشتند در وصیت نامه خودشان می فرمایند:اکنون ببینیم چه گذشته است بر کتاب خدا این ودیعه اللهی و ما ترک پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله.مسائل تاسف انگیزی که باید برای آن خون گر یه کرد پس از شهادت حضرت علی علیه السلام شروع شد (وصیت نامه امام).امام به شدت به این اصل پای بند است که براساس« کتاب الله و عترتی»باید در کنار قرآن سنت پیامبر بیاید.پس در حرکت ما با قرآن اگر عترت در کنار ما نباشد خطا میرویم با عترت اگر قرآن نباشد به خطا میرویم و امام معتقدند اگر کسی به قرآن مراجعه کرد بدون عترت یا عترت را گرفت بدون پت قرآن حتما هردو را از دست داده است .به نظر من اگر امروز مسلمانان بخواهند به قرآن برگردند باید با عترت باشند به عترت هم اگر بخواهند برگردند باید با قرآن باشند..میخواهیم ببینیم که مادر جمهوری اسلامی که محصول شخصیت و اندیشه قرآنی امام است و طبعا اگر با تراز اندیشه های ایشان پیش برویم صائب هستیم ..والا به خطا میرویم چقدر توانستیم آن ناراحتی مهجوریت قرآن را کم کنیم و اقدامات قرآنی ما چقدر در راستای اهدافی که امام در بخش قرآنی می پسندیدند می باشد .امام با کارهای شعائر ی در مساله قرآن و همچنین در مساله اهل بیت خیلی نسبت مثبتی ندارند و ایشان بیشتر به لب کار توجه داشتند.از نظر امام قرآن کتابی است ناظر به عمل و حاضر در زمان وبه زندگی مردم وبه هدایت و سازندگی و ساختن نظر دارد…با توجه به آرا و اندیشه قرآنی امام و خواسته و توقع ایشان آیا ما توانسته ایم در جامعه خودرا به این اهداف امام نزدیک کنیم البته فعالیت های قرآنی زیادی در طول دوران نظام اسلامی ما صورت گرفته و لی آیا در عمل و سبک زندگی دستور قرآن و سیره عملی اهل بیت رعایت شده و به استانداردها و ترازهایی که مورد تاکید حضرت امام و امام خامنه ای است دست یا فته ایم …چقدر در جامعه و خانواده و نهادهای فرهنگی و آموزشی سبک زندگی و تعاملات اجتماعی ما بر خاسته از قرآن و اهل بیت هست ؟امام قرآن را برای متن زندگی انسان در دوره های مختلف می خواست یعنی قرآن در متن زندگی مردم بیاید ..تاکید امام بر اینست که در زندگی فردی و اجتماعی آموزه های قر آن عملیاتی گردد و به کار گرفته شود کما اینکه خود امام این آموزه ها را در زندگی فردی و اجتماعی خود به کار می بستند…الان جامعه واقعا اینگونه است یا شکاف و فاصله بین قرآن و سیره عملی اهل بیت و زندگی فردی و اجتماعی ما دیده میشود …فعالان قرآنی …ممتازان و مسابقات و جشنواره و همایش و جلسات قرآنی ماشاءالله فراوان اما الگوگیری و عملیاتی کردن آموزه های قرآنی و سیره عملی اهل بیت در جامه کمرنگ شده و بیشتر به ظواهر پرداخته شده البته این برنامه ها خوبه به شرطی که خودمان را به توقع و خواسته حضرت امام و مطالبات امام خامنه ای از جامعه قرآنی و فرهنگی نزدیک کنیم