تاریخی
🔻سوال
مدفن حضرت زینب (س) کجاست؟
🔻پاسخ
🔸در محل دفن حضرت زینب علیها السلام، سه قول وجود دارد که در این مختصر به بررسی این سه قول می پردازیم:
۱_ قبرى که در شهرک زینبیه، در نزدیکى دمشق، و در کشور سوریه وجود دارد. علماى قدیم از این مکان (شهرک زینبیه) به «غوطه» یا «راویه» تعبیر آوردهاند.
۲_ محلى که در شهر قاهره پایتخت مصر به نام «زینبیه» مشهور است.
۳_ شهر مدینه نیز به عنوان محل دفن حضرت زینب علیها السلام معرفى شده است، گرچه در مدینه النبى محلى به این نام مثل دمشق و قاهره وجود ندارد.
🔻احتمال مصر
🔸براى این احتمال دلایلی بیان شده است که مهمترین آنها دلیل روایی است: نسابه عبیدلى در کتاب «اخبار الزینبات» ۶ روایت نقل کرده است که بر اساس مضمون آنها باید حضرت زینب علیهاالسلام درمصر دفن شده باشد.
🔸اما این روایات از نظر سند و محتوا قابل اعتماد نیست. اکثر راویانى که عبیدلى این روایات را از آنان نقل کرده است، مجهول هستند و پس از بررسى و تتبع فراوان در کتب رجال وتراجم و نسب هیچ اثرى از آنان به دست نیامد. مفاد این روایات نیز خالى از تناقض و اشکال تاریخى نیست.
🔸از بررسى و تتبع در تاریخ روشن میگردد که زینبى که در مصر (قاهره) دفن شده است، زینب بنت یحیى المتوج بن الحسن الانور بن زید بن حسن بن على بن ابى طالب است.
🔸ضمن اینکه تبعید کردن حضرت زینب(س) به شهر دیگری غیر از شهر شام، برای حکومت اموی یزید، کار صحیح و عاقلانه ای نبوده است؛ مردم مصر از معارف بدور بودند و از ظلم خلفاء ناراضی، پس تبعید به چنین شهری که مغبوض معاویه بن ابوسفیان بوده است، با عقل سازگاری ندارد.
🔻احتمال مدینه
🔸علامه فقید سید محسن امین معتقد است که حضرت زینب در مدینه دفن شده است و براى این مطلب دلیل مى آورد که: بازگشت حضرت زینب پس از فاجعه کربلا به مدینه، قطعى و مسلم است اما خروج مجدد او از این شهر ثابت نشده است، بنابراین باید گفت: در مدینه وفات یافته و در همانجا دفن شده است.
🔸در نقد این مطلب باید گفت: گرچه دفن حضرت زینب در مدینه (بقیع) یک امر ممکن و کاملا طبیعى است، اما باید توجه داشت که اگر ایشان در این قبرستان دفن شده بود، طبعا قبرش با توجه به شخصیت و عظمت مقامش مشخص مى شد. در حالى که در هیچ یک از کتب مربوط به تاریخ مدینه و مزارات این شهر نامى از محل قبر او به میان نیامده است.
🔸از طرف دیگر موضوعات تاریخى جاى اعمال استصحاب نیست که بگوییم: بازگشت حضرت زینب به مدینه قطعى است، اما خروج او از این شهر ثابت نشده است، پس در همان شهر و همانجا به خاک سپرده شده است.
🔻احتمال شام
🔸محدث نوری گوید: علت مسافرت حضرت زینب از مدینه به شام، این بود که قحطی شدیدی در حجاز و مدینه پدید آمد. عبدالله بن جعفر شوهر حضرت زینب تصمیم گرفت به شام سفر کند، و پس از نابودی قحطی، به حجاز بازگردد. او به سوی شام حرکت نمود، و زینب در این سفر همراه شوهرش بود. آنها به شام آمدند، و در آنجا اقامت نمودند، و پس از مدتی حضرت زینب بیمار شد و بر اثر آن از دنیا رفت. و پیکر مطهرش در همانجا که ملک عبدالله بود و هماکنون بارگاه حضرت زینب در آن قرار دارد، به خاک سپرده شد.
🔸این قول به ذهن (و حق) نزدیکتر است الا آنکه دلیل تاریخی ندارد و در کتب تاریخ و انساب و سیر و تراجم آثار صحیحی ندارد.