تربیتی
??????
✍باسمه تعالی
پیشنهاد رسمی نمودن سند آموزشی 2030 در بودجه سال 1399سازمان برنامه و بودجه, تعامد، تجاهل یا تغافل؟!
✍نویسنده: محمد بنائیان سفید
دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی.
۱- در صفحه 453 بودجه تقدیمی دولت به مجلس؛ درخواست بودجه برای «مشارکت فعال در اجرای برنامه ها و تعهدات جهانی بویژه اهداف توسعه پایدار و آموزش 2030»آمده است. که نشان از عناد و خود باختگی برنامه ریزان در آموخته ها و تفسیرهای آنان از نظریه های سکولاریسم و دین زدایی اندیشکده های غرب است که چندین سال است برای بی هویتی، هجمه فرهنگی و بیگانگی در آرمانها، ارزشها، اصول و مبانی، تعلیم و تربیت ایران متمدن و اسلامی است. البته هرچند خروجی های نظام تعلیم و تربیت غرب در سالهای اخیر ماهیت خود را عریان نموده که به قول حضرت علی (ع): فرمودند:
« فِی تَقَلُّبِ الاَْحْوَالِ ، عُلِم جَوَاهِرِ الرِّجَالِ » در دگرگونى حالات و شدائد جوهره و گوهر مردان شناخته میشود.
که چهره غربی ها و خباثت آنان در اعمال سلطه به کشورهای مظلوم، تحریم اقتصادی، حتی دارو و غذا، تبعیض نژادی حتی در کشور های خودشان، یورش به فروشگاه ها، نقض معاهدات بین المللی، کشتار با اسلحه و مسلح شدن جمعیت غربی بخاطر عدم امنیت، حمایت آشکار از تروریست های دولتی و بین المللی، دروغ های سیاسی آشکار، عدم رعایت ادب دیپلماسی و رفتارهای متعدد خلاف اخلاقی و اخلاق حرفه ای و بحران معنویت که حاصل تعلیم و تربیت جهانی آنان است.
۲- براساس اظهار نظر جناب آقای وزیر آموزش و پرورش که اعلام نمودند ما اصلا خبر نداشتیم، نشان از آن است که برنامه با نظارت و نیار دستگاه ها انجام نمی پذیرد و آنچه که بحث برنامه ریزی توسعه یا سالیانه مطرح می شود، در سازمان برنامه و بودجه سلیقه ای عمل می شود و اگر هم وزیر و گروه برنامه ریزان وزارت آموزش و پرورش از این موضوع بی خبر باشند که باید بکار آموزش وپرورش وا اسفا گفت، که در این مورد نشان از عدم رعایت قانون اساسی، و ضوابط تدوین برنامه ریزی توسعه و بودجه است.
۳- البته مثل این مسأله و به نفع خواسته های آمریکا در تدوین برنامه چهارم که دقیقا موضوع را بخاطر ندارم چاپ و در اختیار مجلس ششم قرار گرفت که با طرح در رسانه های متعهد و دلسوز نظام در افکار عمومی مطرح و موجب شد آن چاپ را جمع آوری و مجددا با حذف مواردی که بر خلاف استراتژی جمهوری اسلامی ایران بوده است حذف شود. البته چون همسویی بین دولت وقت و اکثریت نمایندگان دولت در مجلس بود، چنین خباثت و خیانتی خارج از انتظار نبود.
۴- گنجانیدن چنین عباراتی خلاف اخلاق، انحراف از قانون اساسی و بخصوص نادیده گرفتن قوانین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش و اسناد بالادستی مرتبط با سند تحول آموزش و پرورش است، که بیش از ۸ سال از اواخر سال ۱۳۸۳ لغایت ۱۳۹۰ که تصویب نهایی شده است و مقرر گردید تحول نظام آموزشی دانشگاه ها هم بر اساس همین اسناد تحولی یعنی فلسفه تعلیم و تربیت در اسلام، که مبتنی بر مبانی، اصول، ارزشها و برگرفته از قرآن و عترت می باشد اساس تحول نظام آموزشی باشد (کمیسیون تخصصی، تحول نظام آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی که نویسنده افتخار عضویت در این کمیسیون را داشتهام).
۵- بنده با مطالعه دقیق سند آموزشی ۲۰۳۰ که در بیش از ۲۷۰صفحه تدوین شده بود و از آن بطور رسمی رونمایی گردیده بود انجام داده و آن را با سند قانونی تحول بنیادین آموزشی مقایسه و چهاده مورد نقض آشکار سند آموزشی ۲۰۳۰ را با سند تحول بنیادین احصاء نمودم که در سایت خبر گزاری فارس و سایت های متعدد دیگر انتشار یافت که در گوگل با عنوان «نقدی بر سند آموزشی ۲۰۳۰» قابل جستجو است .
۶- با عنایت به اینکه بنده به عنوان دبیر ستاد تحول بنیادین آموزش و پرورش به مدت ۵ سال در فرآیند طرح تحول از سوی مقام عظمای ولایت امام خامنه ای «مد ظله العالی» تا تصویب سند در جریان بحث روی تک تک واژه ها و کلمات کار کارشناسی دقیق و نهایتا نظر سنجی و اعتباربخشی از فرهنگیان فرهیخته کشور و اساتید معزز دانشگاه ها و اساتید مکرم حوزوی هم فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، هم رهنامه و هم برنامه درسی ملی انجام پذیرفت و سپس پیش نویس سند تحول تدوین و تقدیم شورای عالی آموزش و پرورش و سپس در شورای عالی انقلاب فرهنگی در بیش از ۲۳جلسه بررسی (تشکیل جلسات فوق العاده توسط رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی وقت در دولت دهم) و نهایتا در سال ۱۳۹۰ به تصویب رسید. که همپوشی مبانی، اصول و ارزش های سند تحول با نقشه جامع علمی کشور و نقشه مهندسی کاملآ همسویی دارد.
۷- پیشنهاد می شود که اولا از گرایش های سیاسی که سم مهلک در نظام آموزشی کشور بشمار میرود جدا پرهیز گردد و مدیران وزارتخانه های فرهنگی و آموزشی با معیارها و صلاحیت های حرفه ای و باور عمیق نسبت به قوانین، مبانی، اصول و ارزشهای اسلامی. انقلابی و با سوابق کارآمدی و شناخت دقیق از حوزه های مرتبط بات انتخاب شوند و انگاره های گزینشی سفارشی، که سرباز بگیری بعضی از عناصر و مسئولین سیاسی می باشد جدا پرهیز شود، هر چند فرهنگیان معزز دارای بصیرت و بینش علمی، سیاسی، اخلاقی و معنویت هستند و این تفکر برای معلمان و اساتید نخ نما شده و در واقع این نوع تفکر ابزاری از آنان خلاف اخلاق و دون شأن و جایگاه معلمی است.
۸- از مسئولین محترم تقاضا می شود که ناقضان قانون را شناسایی، و این دلدادگان به غرب و بعضا نفوذی ها را در جایگاه های حساس کشور بر اساس قانون مجازات نمایند. و لازم است از بصیرت و قاطعیت نمایندگان معزز مجلس شورای اسلامی تقدیر و تشکر نمود و حقانیت باز نگری و اصلاح ساختار در بودجه را مورد تاکید قرار داد.
وآخر دعوانا آن الحمدلله رب العالمین