تربیتی
?✍آيت الله محمدشجاعي (ره):
راه رياضت بايد طوري باشد كه آن معايبي كه خدا میداند و در وجود انسان هست برطرف شود . لذا راه رياضت را بايد خود خدا تعيين كند و ميداند انسان را چگونه و به كدام پيچ و خم بيندازد كه از آنچه كه بايد پاك بشودپاك بشود
ما هر چه سعي بكنيم نمیتوانيم بدانيم چه هستيم، چه داريم و چه بايد باشيم. عيوب ما چيست؟ به چه شكل است؟ و از چه راهي بايد برويم؟ هر چه ما سعي بكنيم نمیتوانيم اين را بدانيم مانند دانستن خدا
مجاهدت مرد و زن در تربيت اولاد
مجاهدت مرد در برابر خلق بد زن يا جهالت زن
مجاهدت زن در برابر جهالت مرد يا خلق بد مرد
اين بيان امام صادق است «كَانَتِ امْرَأَةٌ عِنْدَ أَبِي» زني نزد پدر من بود يعني امام باقر «عِنْدَ أَبِي (عليه السّلام) تُؤْذِيه» هميشه مرتّب امام باقر را اذيّت میكرد. «فَيَغفِرلَهُم» او هم هميشه میبخشيد. مرتّب اذيّت میكرد او هم مرتّب میبخشيد.
تحمّل خلق بد زنها برای مردها و بالعكس - با خود یک ساختگی میآورد که این ساخته شدن و این وسعت وجودی پیدا کردن و این انشراح پیدا کردن هیچ جا که در اینجا پیش میآید پیش نمیآید! دقیقاً اینطور است.
انسان ممکن است در برابر همسایه، واین و آن و سایرین تحمّل داشته باشد ولي آن تحمّلها جدا است. آن تحمّلي که در برابر خلق بد زن داشته باشد يا تحملي كه در برابر خلق بد اولاد داشته باشدهمینطور آن تحمّلی که زن در برابر خلق بد شوهر یا اولاد خود دارد . این تحمّل یک نوع تحمّلهایی است که اصلاً شبیه به تحمّلهای دیگر نیست. قسمتی از عیوب و نقایص را از وجود انسان برطرف میکند که هیچ تحمّلی در برابر کسی آن عیوب را برطرف نمیکند
انسان میتواند در برابر جهالت این و آن تحمّل کند امّا تحمّل جهالت زن یا مرد شکل خاصّی دارد، سخت است حتّی خیلیها هستند که تحمّل در برابر دیگران دارند امّا تحمّل در برابر زن و بچّهی خود ندارند. معلوم است این تحمّل غیر از آن تحمّل است. این ساختگی بالاتر میخواهد. یعنی خیلیها هستند که در برابر دیگران خوشخلق هستند امّا در برابر خانوادهی خود خوشخلق نیستند.پس معلوم است که این تحمّل جای آن تحمّل نمینشیند
این باید در صحنه برطرف بشود.
لحظه به لحظه ریاضتی است که در مسیر الی الله برای انسان مفید است.،
?? حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره)