علمی
شهید مطهری:
👈معنای روز نحس
در دو جای از قرآن كریم سخن از روز نحس آمده:
1️⃣ سوره ی حم فصّلت، آیه ی 16، درباره قوم عاد می فرماید:
فارسلنا علیهم ریحاً صرصراً فی ایام نحسات
2️⃣ سورة القمر:
انا ارسلنا علیهم ریحاً صرصراً فی یوم نحس مستمر
مقصود از هر دو نحوست، نحوست زمانی نیست كه مثلاً چون روز سیزده بود بر آنها نحس شد، بلكه قرآن به صراحت منشأ عذاب آنها را افكار و عقاید و ملكات و اعمال خود آنها می داند.
👈روز نحس واقعی
در تفسیر «نحس» دو نحوه گفته شده:
1️⃣ آن روز، روزی سرد بود یا تیره و غبارآلود بود.
2️⃣ آن روز، شوم بود:
یعنی روزی كه به واسطه ی نزول عذاب بر آنها و دیدن كیفر اعمالشان روز نحسی شد.
⬅️نتیجه:
هر انسان و هر ملتی كه به كیفر عمل خود گرفتار است، مانند ما؛ در ایام نحسات بسر می برد، به مصداق قول خداوند: قل هو القادر علی ان یبعث علیكم عذاباً من فوقكم او من تحت ارجلكم او یلبسكم شیعاً و یذیق بعضكم بأس بعض
سوال⁉️
ما این نحوست را به چه وسیله باید بریزیم؟
آیا با صحرا رفتن و سبزه گره زدن و سمنو پختن می توانیم این نحوست را دور بریزیم؟
سیزده بدر ما چه جور باید باشد؟
🚩سیزده بدر واقعی:
سیزده بدر واقعی این است كه از خودمان بیرون بیاییم، از خانه های تنگ و تاریك افكار خرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم، از ملكات پست خودمان خارج شویم، از اعمال زشت خودمان كه مانند تار عنكبوت دور ما تنیده است خارج شویم.
چون منطق قرآن همواره این است كه: و كل انسان الزمناه طائره فی عنقه و نخرج له یوم القیمة كتاباً یلقیه منشوراً، قالوا طائركم معكم.