فقهی
چرا زن باید قضای روزه های ماه رمضان که عذر شرعی دارد را بپردازد.آیا دستور خداوند است.زن که هیچ دخالتی در این کار ندارد؟
زن باید قضای روزه های زمان عادت را بجا اورد و پرداخت کفاره آن روزه ها لازم نیست. اما در نماز نیازی نیست که قضای نمازهای گذشته را بجا اورد
❗️درباره فلسفه این حکم در برخی روایات چنین امده است :
👌با توجه به اینکه ایام عادت در هر ماه تکرار میشود؛ از این جهت نماز در هر ماه ترک میشود و پس از آن علاوه بر نمازهای یومیه هر روز، باید قضای آن چند روز را نیز بر آن بیفزاید و این موجب مشقت و زحمت است؛ از این جهت قضای نماز برداشته شده است، امّا روزه در طول سال فقط در یک ماه ترک میشود و قضای آن مشقت مضاعفی ندارد، پس باید قضا کند.
🔴مرحوم صدوق در عیون الاخبار وعلل الشرایع از امام رضا می اورد:
« اگر سؤال شود: پس چرا وقتى زن از حیض پاک شد روزهاش را باید قضا کند، ولى نمازش قضا ندارد؟
در جواب گفته مىشود: این حکم علّتهاى بسیار دارد، از جمله آن:
1⃣روزه مانع نمىشود از اینکه زن خدمت خود و شوهر نموده، خانهاش را اصلاح کرده، به امور خود پرداخته و مشغول فراهم کردن معیشت باشد، ولى نماز از تمام این امور ممانعت مىکند؛ زیرا نماز در روز و شب چند مرتبه تکرار مىشود؛ لذا به ملاحظه اشتغالاتى که براى زن هست قضای نمازها بر او بسیار مشکل است، در حالىکه روزه اینطور نیست.
2⃣. در نماز رنج و مشقّت و پرداختن به ارکان نماز مىباشد و حال آنکه روزه اینگونه نیست، بلکه مجرد ترک طعام و شراب بوده و اصلاً پرداختن به ارکان در آن وجود ندارد.
3⃣ هیچ وقتى فرا نمىرسد، مگر آنکه در آن نمازى جدید واجب مىگردد، چه در روز و چه در شب و حال آنکه روزه چنین نیست؛ زیرا هر روزى که فرا مىرسد اینطور نیست که روزهاش واجب باشد، ولى در نماز هر وقتى که حادث گردد نماز در آن وقت واجب مىباشد.
📚علل الشرایع ج1 ص294
📚عیون الاخبار ج2 ص119