مصباح

  • خانه 

فقهی

04 شهریور 1401 توسط مهري قاسمي

?????????????

✍?جهر یا اخفات در ظهرین؟
دربارۀ جهر یا اخفات در نماز ظهر و عصر، مشهور فقها قائل به وجوب اخفات هستند؛ اما بعضی دیگر از فقها نظر متفاوتی دارند. در ادامه ضمن بررسی این قول و ادلۀ آن، به دو استثناء از این حکم پرداخته خواهد شد.

✳️ وجوب یا استحباب
در برابر قول مشهور فقهای شیعه، اسکافی و سید مرتضی قائل به استحباب اخفات در نمازهای ظهر و عصر هستند. استدلال ایشان علاوه بر اصل عدم وجوب، به آیۀ 110 سورۀ اسراء است که می‌فرماید:

«وَ لاَ تَجْهَرْ بِصَلاَتِكَ وَ لاَ تُخَافِتْ بِهَا وَ ابْتَغِ بَيْنَ ذٰلِكَ سَبِيلاً»
استدلال دیگر ایشان به صحیحه‌ای از حضرت کاظم علیه‌السلام است. در این روایت شخصی از حضرت دربارۀ فردی سؤال می‌کند که نمازی را که باید با جهر بخواند، آیا می‌تواند اینگونه نخواند؟ حضرت فرمودند: اگر خواست با جهر بخواند و اگر نخواست اینگونه نکند. در این روایت اطلاق ذیل، مثبت جواز جهر و اخفات در تمام نمازهاست.

❎نقد ادله
باید در نظر داشت در جایی که دلیل وجود دارد، نوبت به جریان اصل نمی‌رسد و از همین رو استدلال به اصل در اینجا بی معنا است. دربارۀ آیۀ شریفۀ 110 سورۀ اسراء نیز این آیه را روایتی تفسیر نموده است که منافاتی با وجوب اخفات ندارد. 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: بدون موضوع لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

دی 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

مصباح

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • رحمت الهی
  • فرهنگی

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس