معرفتی
در دانشگاه یک استاد هر روز از دین و علما ایراد می گیرد مثلا دیروز گفته که یکی از ایرادات عملا این است که به عده ی طلاق که 3ماه و 10روز است چاره ای نیاندیشیده اند، چون پیامبر (ص) دلیل عده را فقط قاطی نشدن انساب به هم دانسته طبق گفته استاد ،، و می گفت فقط یک حدیث پیامبر درباره عده فرموده است وحال علما در حالی که آزمایش ژنتیک وجود دارد چرا به جای عده فتوا به آزمایش ژنتیک نمی دهند تا مردم راحت شوند؟؟
❗️علما بر طبق روایات متعددی که در مورد لزوم عده در طلاق وارد شده است حکم به عده زن داده اند.
🔷امام صادق فرمود:
«عده زن مطلقه سه بار پاک شدن است در صورتی که حیض میشود و سه ماه می باشد در صورتی که حیض نمی شود»
📚الکافی ج6 ص90
❗️همین روایت را شیخ طوسی نیز در دو کتاب خود نقل می کند
📚تهذیب ج8 ص116- وص130
📚الاستبصار ج3 ص333
🗯در کتاب شریف وسایل الشیعه و پاورقی وسایل در این رابطه بیش از 20 روایت نقل شده است که جهت آگاهی رجوع فرمایید:
📚وسایل الشیعه ج22 ص198 باب 12 و باب13 وص258 باب41 و…
❗️همینطور میرازی نوری نیز در مستدرک الوسائل در این رابطه روایات متعددی نقل می کند
📚مستدرک الوسائل ج15 ص370 باب36 و ص334 باب17 و18
👌بنا براین در لزوم عده طلاق برای زنان ما یک روایت نداریم بلکه دهها روایت در این زمینه وارد شده است که به صورت مطلق حکم به عده نگه داشتن داده شده است
🗯در تفسیر شریف نمونه چنین امده است :
« بدون شک عده دو فلسفه اساسی دارد که در قران و روایات اسلامی به ان اشاره شده است؛
1⃣نخست مساله حفظ نسل و مشخص نمودن وضع زن از نظر بار داری و عدم بارداری
❗️نویسنده در جای دیگر چنین می آورد:
« این که امروزه گفته می شود با ازمایش می توان نسب فرزند را مشخص کرد مساله قابل قبولی نیست چرا که این ازمایش ها آن قدر که شما فکر می کنید دقیق نیست به طوری که هیچ خطا و اشتباهی در ان نباشد بلکه خطای انسانی و خطای دستگاهی در انها است
2⃣فلسفه دیگر این است که عده وسیله ای است برای بازگشت به زندگی اول و از بین بردن عوامل جدایی بخصوص با توجه به اینکه اسلام تاکید می کند که زنان در دوران عده باید در خانه مرد بمانند و طبعا یک معاشرت دائمی چند ماهه خواهند داشت که به انها مجال خواهد داد مساله جدایی را دور از هیجانات زود گذر مجددا مورد بررسی قرار دهند
📚تفسیر نمونه ج24 ص230
📚کتاب النکاح ج4 ص 51
3⃣فلسفه دیگری که می توان بیان داشت حکمت بهداشتی ان است ارتباط جنسی زمینه مناسب برای انتقال یا شکل گیری بیماری ها و عفونت های مختلف را فراهم می کند این احتمال در ارتباط های متعدد جنسی بیشتر و خطرناک تر است در این میان زن به دلیل ساختار جسمی و فیزیکی قابلیت بیشتری برای دریافت و پرورش و انتقال بیماری ها و عفونت ها دارد زمان عده در حقیقت می تواند نقش قرنطینه برای رحم زنان باشد
4⃣ حکمت دیگر که می توان بیان داشت عده سبب حفظ حریم زوجیت است
❗️اگر زن امروز پیش یکی و فردا پیش دیگری باشد این مخالف با عواطف و احساسات اعضای خانواده می باشد ازدواج بلافاصله زن به نوعی نادیده انگاری عواطف و احساسات اعضای خانواده است.
🗯به هر حال روایات به صورت مطلق حکم به عده زنان می دهد و نمی گوید تنها دلیل این کار حفظ انساب باشد .بنابراین اگر چه بتوان مشکل انساب را با آزمایش حل کرد نمی توان حکم به جواز نگه نداشتن عده داد.