فقهی
استاد_شهیدی:
📚 غرض تشریع زکات بر حصر زکات در موارد نه گانه مقدم است ؟؟!!!
یکی از اغراض تشریع زکات رفع فقر فقراء است ان الله فرض للفقراء فی مال الاغنیاء ما یسعهم و لو علم ان ذلک لایسعهم لزادهم و غیر از رفع فقر زکات مصارف هفتگانهی دیگری دارد. و علت اینکه حضرت حق یک چهلم از درهم و دینارِ به حد نصاب رسیده را، متعلق زکات دانسته است این است که «ان الله عزوجل اخرج من اموال الاغنیاء بقدر ما یکتفی به الفقراء و لو اخرج الناس زکاة اموالهم ما احتاج احد
حال که در زمان ما احتیاج و نیازها فزونی یافته، درهم و دیناری در بین نیست، قسمت معظمی از انعام ثلاثه معلوفه هستند و نه سائمه، و قیمت گندم و جو نیز به قدری نیست که زکات آنها رفع فقر فقراء –که تنها یکی از مصارف ثمانیه زکات است- کند، چگونه میتوان ملتزم به قول مشهور شد؟! آیا میتوان ملتزم شد شارع برای رفع فقر فقراء جامعهی مسلمین از غیر سادات زکات را منحصر در موارد نهگانهای کرده است که چنین وضعیتی دارند؟! به طور قطع شارع مقدس به فکر امروز نیز بوده.
لذا به نظر ما ظهور مجموع روایات زکات بیش از این نیست که خداوند برای فقراء در زمان حاضر نیز فکری کرده است که همان جعل عنصر متحرک یعنی بسط ید ولی امر مسلمین در جعل زکات است.
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد….