معرفتی
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
✅دکتر علی شیرخانی
با اشاره به اینکه امام(ره) ۱۵ خرداد را مبدأ نهضت و ظهور را مقصد آن معرفی کردهاند، تأکید کرد: انقلاب اسلامی حرکتی هدفمند و استمرار یافته است، نه صرفاً گذار از یک رژیم سیاسی. دکتر شیرخانی با تبیین مفاهیم «سیره» و «اندیشه» در سنت اسلامی گفت: سیره، استمرار یک شیوه رفتاری و اندیشه، حرکت ذهنی منسجم به سوی معناست. وی افزود: برای تحلیل دقیق اندیشه امام، باید بررسی کرد که آیا افکار و رفتار ایشان در طول زمان ثابت مانده یا دچار تحول شده است. او با اشاره به ضرورت تحلیل روشمند و دادهمحور، خواستار مطالعه دقیق سیر تحولات فکری امام در مواجهه با جریانهای مختلف شد و بر اهمیت بررسی سیره امام در برخورد با افکار مخالف تأکید کرد.
دکتر شیرخانی خاط نشان کرد امام خمینی (ره) شخصیتی جامع در فقه، فلسفه، عرفان و سیاست بود که همواره بر نقدپذیری و پویایی اندیشه تأکید داشت. ایشان در اواخر عمر خود نقد و حتی تخطئهی اندیشهها را نهتنها مجاز، بلکه «رحمت الهی» دانستند.
نمونههای بارز این روحیه، در نقد علمی آرای بوعلی و ملاصدرا، همچنین تحول دیدگاهشان دربارهی ولایت فقیه (افزودن شرط «مدیریت» به شروط فقیه حاکم) مشهود است. امام بین فقه فردی و فقه حکومتی تفاوت قائل بودند و در تصمیمگیریهای حکومتی، نگاه اجتهادی و زمانمند داشتند. ایشان همچنین در عمل با دیدگاههای مخالف با منطق فقهی و اخلاقی برخورد میکردند، نه با طرد و حذف.
نمونهای مهم از دقت نظری در مرزبندی انقلاب، اعتراض شهید مطهری به حضور جریانهای انحرافی در مراسم استقبال از امام بود که امام نیز به آن ترتیب اثر دادند. این موارد نشان میدهد که بازخوانی علمی، تطوری و نقادانهی سیرهی امام خمینی(ره) برای امروز جامعه، بهویژه نهادهای علمی و فرهنگی، امری ضروری است. امام خمینی(ره) در ۱۳۶۶/۱۰/۱۶ در پاسخ به خطبه های نماز جمعه رئیس جمهور وقت در باره ولایت مقیده فقیه،نگاشتند که :
«و البته نباید ماها گمان کنیم که هرچه میگوییم و میکنیم کسی را حق اشکال نیست. اشکال، بلکه تخطئه، یک هدیه الهی است برای رشد انسانها»…