معرفتی
????
✍فرانسه در یک نگاه
بینوایان شاهکار کم نظیر ادبی و اخلاقی، حاصل 17 سال تلاش بی وقفه خالق سختکوش آن ویکتورهوگو، معرف وضعیت اخلاقی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی فرانسه قرن 19 است. بینوایان ((miserable فقط به معنای فقیران نیست بلکه به افرادی نیز گفته می¬شود که فاقد اخلاق، تقوا و فضایل انسانی اند. ویکتورهوگو در این اثر فرانسه قرن 19 را، کم و بیش با 4 جریان نقش آفرین به تصویر می¬کشد: 1ـ طبقه گرسنه¬ای که حتی از دسترسی به نان خالی هم محروم است. ژان والژان این طبقه را نمایندگی می¬کند که فقط به خاطر دزدیدن یک قرص نان برای سیر کردن شکم بچه¬های خواهرش به 5 سال زندان محکوم می¬شود، اما اتفاقات درون زندان باعث می¬شود که 19 سال از بهترین سالهای عمرش را در زندان بماند و آنگاه با برگ زرد که نشانه جانی خطرناک است از زندان آزاد می¬شود. 2ـ تناردیه¬ها از طبقه¬ای حرامزاده که توحّش، رذالت، طمع، حرص و فساد را در عالی¬ترین شکل آن دارا هستند و حتی به دخترکان معصومی چون کوزت هم رحم نمی¬کنند. 3ـ دستگاه حاکمه¬ای که با تکیه بر ثروت، قدرت، پلیس خشن، حق کشی وزندانهای مخوف، از یکسو طبقه گرسنه را از هستی محروم می¬کند و از سوی دیگر در یک پیمان نانوشته و همراهی با طبقه حرامزاده به مال و ثروت و قدرت خود می¬افزاید. 4ـ نسیم کم فروغی از انسانیت، محبت و اخلاق، که اسقف میری یل در نقطه کوچک و دور افتاده¬ای از فرانسه آن را نمایندگی می¬کند و می-خواهد سرکشان سرخورده¬ای همچون ژان والژان را رام و به زندگی طبیعی بازگرداند، اما قدرت حاکمه و طبقه حرامزاده با ایجاد صدها مانع اجازه نمی¬دهد چنین اتفاقی بیفتد. حوادثی که امروز در فرانسه در حال وقوع است نشان می دهد در فرانسه قرن21 نه فقط گرسنگان به نان و نوایی نرسیده¬اند، که طبقه حرامزاده با افزایش کمّی [طبق آمارهای منتشر شده بیش از 50 در صد از متولدین این کشور را فرزندان نامشروع تشکیل می¬دهند] و دستگاه حاکمه پوشالی، آشکارتر از قرن 19 و در ژستی زیبا و فریبنده و برخوردار از قدرت رسانه و ثروت غارت کرده از دنیای اسلام، همچنان با اخلاق و انسانیت ومظهر اتم و اکمل آن پیام آور مهربانی حضرت محمد بن عبدالله (ص) در ستیز است. ( می خواهند نور خدا را با سخنان بیهوده خود خاموش کنند، اما خدا نور خود را کامل خواهد کرد هرچند کافران از آن ناخرسند باشند…)